In 2023 ben ik, Ivonne, begonnen als kinderverpleegkundige bij Kindzorg Brabant. Van kinds af aan wilde ik al werken met kinderen, en in 2016 heb ik mijn droom waargemaakt door mijn diploma voor kinderverpleegkundige te behalen. Het werken binnen verschillende gezinnen is heel divers; elk kind heeft zijn eigen diagnose, en elk gezin heeft zijn eigen dynamiek. De ene dag ben ik thuis bij een gezin, de andere dag ga ik mee naar school of zelfs op een dagje uit. Bij elk gezin beweeg ik mee met hun regels, waarden en normen.
Vandaag neem ik jullie mee in een dag dat ik met Luka naar school ben gegaan. Luka heeft een canule en is afhankelijk van beademing, waardoor hij 24 uur per dag toezicht nodig heeft.
Mijn dag begint om 7:00 uur bij Luka thuis. Na een kort praatje met zijn ouders en een spelletje met Luka, bereiden we ons voor op de schooldag. Het is belangrijk om de dag rustig te beginnen, zodat Luka ontspannen aan zijn dag kan beginnen. Terwijl we spelen, merk ik dat de plakrand van zijn stoma loszit. Dat is iets wat snel opgelost moet worden, dus samen met zijn vader vervang ik het tweedelige stomasysteem. Het moet allemaal snel gebeuren, want om 8:00 uur komt de taxi om Luka naar school te brengen.
Voordat de taxi arriveert, sluiten we Luka aan op zijn beademingsapparaat en pakken we alle benodigde spullen in. Het lijkt soms wel of we een weekendje weg gaan, zoveel spullen moeten er mee. Naast zijn beademingsapparaat en schooltas vol eten en drinken, hebben we ook een noodtas bij ons. Hierin zitten de uitzuiger, uitzuigslangen, een reserve- en noodcanule, en spullen om eventueel zijn stomasysteem te vervangen. Het is een hele voorbereiding, maar het geeft mij en zijn ouders een gerust gevoel dat we overal op voorbereid zijn.
Tussen 8:45 en 14:30 ben ik met Luka op school. Ik zit bij hem in de klas om hem goed in de gaten te kunnen houden. Bij toiletmomenten help ik Luka met het legen van zijn stomazakje; hij kan dat al best goed zelf, maar ik assisteer waar nodig. Gedurende de dag zuig ik zijn luchtwegen regelmatig uit. Soms merkt Luka zelf dat het nodig is, maar vaak houd ik dat nauwlettend in de gaten.
De schooldag is behoorlijk intensief voor Luka. De lessen, het sociale contact met zijn klasgenoten en alle indrukken die hij opdoet, kosten veel energie. Daardoor raakt hij snel vermoeid, en dat heeft invloed op zijn ademhaling. Om ervoor te zorgen dat zijn zuurstofgehalte op peil blijft, sluiten we hem een paar keer per dag aan op de beademing. Dat geeft hem de ondersteuning die hij nodig heeft om de schooldag goed door te komen.
Om 14:30 pakken we alle spullen weer in en gaan we terug naar huis. Luka wordt opnieuw aangesloten op de beademing zodat hij kan uitrusten van de drukke dag. Vaak spelen we samen een spelletje op de spelcomputer—meestal iets van Mario. Dit geeft hem de kans om echt even te ontspannen, en het is ook een mooi moment van interactie tussen ons.
Na een uurtje rusten, rond 16:00 uur, is er nog wat tijd om samen te spelen. Vaak betrek ik dan ook zijn zusjes erbij, zodat hun moeder even rustig kan koken voor het avondeten. Het is fijn om te zien hoe Luka geniet van deze momenten samen met zijn zusjes.
Om 17:00 uur zit mijn werkdag erop. Ik neem afscheid van Luka en zijn familie en ga met een voldaan gevoel naar huis. Elke dag is anders en vol uitdagingen, maar het geeft me veel voldoening om er voor Luka te zijn en ervoor te zorgen dat hij de zorg en aandacht krijgt die hij nodig heeft. Het is intensief, maar ook ontzettend waardevol werk dat ik met liefde en toewijding doe.